Ridklubben

Våra verksamhetsmål

MSRK verkar för att ha välutbildade hästar i en trivsam miljö, med kunnig personal.

Ledstjärnan ska vara att människor i alla åldrar med respekt för varandra, ska utveckla sitt kunnande om hästar, ridning, tävlingsverksamhet och sjukgymnastisk träning.

MSRK är en rökfri anläggning.

Vi arbetar för att tillhandahålla lämpliga hästar och utbildad (kunnig) personal på en trivsam anläggning. Hos oss är alla som vill umgås med hästarna och varandra välkomna hit för att kunna lära sig om hästar, ridning, tävla eller få sjukgymnastisk träning.

Trivsam stämning ~ Öppenhet- tillit ~ Vi-känsla ~Rökfri anläggning

Historia Malung- Sälens ridklubb

MRK bildades 1976. Med hjälp av AMS – stöd, kommunalt bidrag och många ideella insatser stod ett stall för 10-12 hästar klart i mars 1983. Parallellt med stallbygget förvärvade klubben en skogskoja på 50 m2 som medlemmar och föräldrar transporterade, monterade upp och byggde om till en charmig klubbstuga.

Arbete med utomhusvolt vidtog, och knappt var den färdig när MRK fick ett erbjudande att köpa en ridhusstomme till lågt pris, förutsatt att samleverans kunde ske med Malungs Ishall. Det antogs och medlemmarna fick då bråttom att inventera alla skogsägares vilja att skänka timmer som vi kunde avverka, bortforsla, såga och torka, och så småningom använda det till ridhusets väggar och inredning.

På 1,5 år hade Malungs Ridklubb på ett nästan explosionsartat sätt fått en fungerande ridanläggning.

Eftersom det är långa vintrar så uppdagades snart att ridhuset behövde isoleras. På ideell väg isolerades alla väggar under åren 87-88. Ridhustaket fick dock klubben hjälp med av Gymnasieskolans bygglinje.

Under senare delen av 1993 börjades en utbyggnad av stallet och all ventilation gjordes om. Till påsken 1994 kunde vi flytta in i den nya stall delen med ett större kontor, omklädningsrum för personalen, tvättstuga och fler stallplatser.

Kort därefter börjades en påbyggnad av ridhuset så vi fick en cafeteria och utomhusläktare under tak. Under ungefär samma tid sattes värme och ventilation in i ridhuset, så att vi kunde ha lektioner även under den kalla vintern, då behövde ingen frysa längre. Sedan sparades det i några år för att åter igen sätta igång med att bygga. Denna gång var det ute boxar under utomhusläktaren. Dessa stod klar under -98.

Klubbstugan kompletterades med övernattningsmöjligheter 1998.

År 2006 gjordes våran utebana om med måtten 60*90 m och nytt underlag lades även på.