Hoppa till sidans innehåll

Styrelsen informerar


Nedan publicerar vi brev till medlemmarna från styrelsen. 

Styrelsen informerar - 16 augusti

Välkommen tillbaka, alla medlemmar! Hoppas ni haft en härlig sommar. 

Personal

I höst ser personalen annorlunda ut. Camilla Haga kommer ha lektioner några timmar i veckan, Jessica Johansson kommer tillbaka ett par dagar i veckan från sin föräldraledighet, Sofie Andersson kommer att fortsätta ungefär som förut, Johanna Larsson kommer att ha lektioner en dag i veckan, och Kristina Bäckman kommer att täcka upp på fredagsförmiddagar ideellt. 

Tack till Johanna Eriksson som hoppade in på kort varsel i våras. Lycka till med ditt nya jobb!

Alla ridande ska ha fått ett mail till den epost-adress som uppgivits till oss, med info om sin ridlektion och ridlärare. Har du inte fått något mail, kolla i skräpposten och hör annars av dig till ridskolan. 

Ekonomi

Ridskolan har just nu för få hästar, och dessutom har ett par av dem stora skador som kostar pengar. Med det absolut nödvändiga underlagsbytet i ridhuset och det stora behovet av nya ridskolehästar är ekonomin otroligt pressad. Det är verkligen så att varje slant räknas. Det är också därför personalstyrkan innehåller många personer på timme, för att spara så mycket pengar som möjligt och ha fokus på att bygga upp hästutbudet. 

Har du tips på en häst som skulle kunna passa som ridskolehäst, åtminstone tillfälligt? Att det är en snäll, säker häst är det enda viktiga. Hör gärna av dig till Camilla Haga eller ridskolan.  

För att kunna köpa fler hästar är det jätteviktigt att vi drar in så mycket pengar vi kan i höst. Alldeles strax kommer vi att sälja plastpåsar. Dessa brukar vara populära och lättsålda, särskilt inför älgjakt. Du kommer att få 5 rullar att sälja, men vi ser jättegärna att man säljer fler! Senare i höst kommer vi som vanligt att sälja Newbody. 


Detta är på gång

V.33 på söndagen arrangeras MSRK:s årliga dressyrtävling. Till detta behövs funktionärer, bakning till cafeterian och hjälp att ställa i ordning inför. All hjälp tas tacksamt emot! Kommentera på facebookinlägget om funktionärer, skriv på messenger eller hör av dig till tävlingssektionen på This is a mailto link

V. 35, främst på helgen, kommer ridhusunderlaget att bytas. Vi har fått bidrag, sponsring och privatpersoner har köpt kvadrater. Man kan bidra med pengar ända in i det sista, alla slantar behövs. Info hittar du på den blå affischen, antingen i stallet eller i facebookflödet. 


Cafeterian

Tyvärr ser vi fortfarande att det försvinner mer från cafeterian än det betalas för. Godiset är inlåst, men exempelvis läsk och glass verkar gå åt utan att inkomsterna stämmer. Snälla, tänk på att varje krona räknas. Påminn varann och säg till om någon ser ut att låta bli att betala. När vi kämpar för att få ihop ekonomin kan vi inte ha en cafeteria som blöder pengar. Blir det inte bättre har vi inget annat val än att stänga cafeterian och enbart ha den öppen på evenemang. 

Kom också ihåg att det är jätteviktigt att vi gemensamt håller rent i cafeterian.

Anläggningsavgift

Ska du utnyttja anläggningen i höst är det jätteviktigt att du har betalat din anläggningsavgift. Den faktureras från ridskolan. Har du inte betalat en helårsavgift kan du höra av dig till ridskolan och be om en halvårsavgift för hösten. Har man inte betalat är det inte tillåtet att använda ridbanan eller ridhuset. (Detta gäller förstås inte dig som har ridskolehäst.)

Det är också väldigt viktigt att man är noga med ridhusbokningen och respekterar ridskolans bokningar. 

Betalning för aktiviteter

Från och med nu, för att spara tid för personalen, kommer vanliga aktiviteter inte att faktureras. Såsom det gjorts den senaste tiden kommer det istället vara så att du swishar i samband med att tider/startlistor eller liknande läggs ut. Märk swishen tydligt med aktivitet och ryttarens namn. Detta kommer att påminnas om varje gång tider/startlistor publiceras. Ett tips är att spara ridklubbens swish som favorit, så slipper du skriva in det manuellt varje gång. 

Lediga boxplatser
Just nu finns det gott om lediga boxar i stallet för privatuppstallade. Tipsa gärna! Om du är intresserad och/eller vill veta mer, hör av dig till ridskolan.

 

Varma hälsningar, 

Styrelsen

 

-----------------

Styrelsen informerar - 21 april

Hej igen, alla medlemmar!

Till att börja med vill vi informera om att ridskolechef Linnéa Åslin har sagt upp sig. Vi tackar henne för sin tid på ridskolan och önskar henne all lycka till i framtiden!

Då Linnéas sista arbetsdag är 7 maj har vi ordnat en lösning för resten av terminen. Johanna Eriksson som många känner sedan tidigare, som varit djupt engagerad i föreningen och har arbetat på ridskolan i många år, kommer att ha nästan alla Linnéas lektioner.

Vi söker också ny verksamhetsansvarig, och hoppas att vi ska ha någon på plats innan höstterminen. Om du känner någon lämplig person får du gärna tipsa denne om jobbet och uppmuntra till att söka. Man får gärna dela jobbannonsen som kommer ut inom kort. 
 

Ridlägren kommer att planeras om

Eftersom Linnéa inte kommer att vara ridlärare på sommarens ridläger kommer de att behöva planeras om. De anmälningar som redan kommit in gäller fortfarande och man behöver inte fylla i en ny. Inser man att de nya ridlägerplanerna inte passar har man rätt att avboka. Vi hoppas på förståelse angående detta. Det nya upplägget kommer ut nästa vecka. 

Tack för ett bra medlemsmöte, söndagen 11 april!
Vi hoppas att det var informativt. Här följer en kort sammanfattning. 

Föregående års ekonomi gicks igenom och vår nya ekonomiansvarige Marie Jernberg har städat upp bokföringen så att rätt sak har hamnat på rätt plats. Detta kommer hon även att göra i fortsättningen. 

Styrelsen uppmuntrar medlemmar att engagera sig i frågor där man känner att man kan bidra. Exempelvis behövs några som kan arbeta med sponsring, några som vill arbeta med olika delar på anläggningen, etc.

Tävlingssektionen har börjat arrangera träningar av olika slag för att utöka utbudet på helgerna. Ambitionen är att det ska hända minst en grej varje helg, och med detta hjälps ridskolan och alla sektioner åt. Kom ihåg att spana in föreningens nya digitala kalender, den finns på hemsidans förstasida. 

Tänk på din omgivning när du rider ut

Vi har många att ta hänsyn till runt omkring oss när vi rider. Markägare vill inte att vi rider rakt över ängar som de skördar hö på, och grannar är tacksamma om vi åker tillbaka och tar hand om vårt hästbajs på gångvägar och trottoarer. Som hästälskare vill man gärna att andra tänker positivt om hästar och ryttare. Därför försöker vi alla tänka på att hälsa glatt när vi möter folk, följa regler och bestämmelser, samt städa upp efter oss. Tack för att du visar hänsyn!

Extrainsatt årsmöte

Svenska ridsportförbundet har skickat ut nya stadgar alla ridklubbar behöver anta. Därför kallar vi till extrainsatt årsmöte 9 maj klockan 18:00, där mötets enda punkt är att behandla de nya stadgarna. Mötet kommer att genomföras digitalt, på samma sätt som ordinarie årsmöte och medlemsmötet, det vill säga i facebookgruppen “MSRK medlemsmöten”. 

Varma hälsningar, Styrelsen

 

------------

Styrelsen informerar - 7 April

Hej alla medlemmar! Vi är mitt i vårterminen och verksamheten flyter på. Chilli har återhämtat sig från sin skada och håller på att sättas igång igen. Royal har haft en hovböld och har gips. De andra hästarna mår fint.

Styrelsen arbetar frenetiskt och har möten 1-2 gånger i veckan. Lördagen 11/4 klockan 15:00 hålls ett första medlemsmöte digitalt, där det främsta syftet är att styrelsen ska besvara de frågor som uppkom på årsmötet. Mötet äger rum i en facebookgrupp som heter “MSRK medlemsmöten”. Om du deltog på årsmötet är du redan medlem i gruppen. Vill du delta under detta och/eller kommande medlemsmöten ansöker du om medlemskap i den facebookgruppen. Alla medlemmar är varmt välkomna att delta!

 

Du kan bidra till att byta underlag i ridhuset!

En arbetsgrupp i styrelsen har under en längre tid arbetat med att göra research om underlagsbyte i ridhuset. Det är något som verkligen behövs eftersom underlaget idag hindrar viss verksamhet och sliter på alla våra hästars kroppar. Målet är att genomföra bytet denna sommar när ridskoleverksamheten är stängd. För att spara in kostnader är vi tacksamma för alla som kan tänka sig att hjälpa till.

För att kunna byta ut underlaget ska bidrag sökas men vi kommer även att behöva dra in pengar själva. Vi har fått ett mycket bra erbjudande om att sätta plantor i skogen i två dagar för 50.000 kronor. Till detta behöver vi 20-25 personer om dagen, och vi hoppas att det ska vara enkelt att få ideella krafter att ställa upp på detta då det är en otroligt viktig insats. Mer information om detta kommer. Plantsättningen sker helgen v.20 (lördag och söndag, 22-23 maj). Tillsammans vet vi att vi kommer att göra ett fantastiskt jobb!

.

Tillsammans får vi ridklubben att gå runt

Arbetet med att dra in pengar till klubben då vi går miste om stora inkomster när dansbandsveckan ställs in pågår hela tiden. Vi har en mycket tajt årsbudget i år som till stor del hänger på ideella insatser. Förstås söks bidrag och sponsring, och försäljning och tjänstgöring är viktigare än någonsin. Nyligen sålde vi över 400 påskägg vilket genererade över 13.000 kronor. Nu drar nästa försäljningsperiod av Newbody igång och vi satsar på rekord, eller hur?

I sommar kommer vi som vanligt att städa Grönland på lördagar. Detta är också en viktig inkomstkälla för klubben. Tjänstgöringslistor kommer att publiceras inom kort. Vänligen håll koll på ditt datum och byt med någon annan på listan om passet du tilldelas inte passar dig. Det är väldigt viktigt att vi sköter våra städningstimmar. Det är en liten insats för en totalt sett stor summa pengar.

Vi vill också informera om att om dansbandsveckan mot förmodan skulle bli av i någon form kommer vi att göra vad vi kan för att generera inkomst även då. Var beredd på att eventuell tjänstgöring kommer att planeras om så blir fallet. 

 

Arbetsgrupp – något för dig?

Skulle du själv vilja engagera dig mer för ridklubben - och känner att du skulle vilja rikta in dig på ett specifikt område? Exempelvis behövs en arbetsgrupp som arbetar med sponsring. Har du ett stort kontaktnät, har bra kännedom om företagslivet i trakten, eller är en fena på att skapa och bygga relationer? Hör av dig till Åsa Jonsson så berättar hon mer! Naturligtvis är det också viktigt att vi underhåller vår anläggning. Styrelsen efterlyser några som kan intressera sig för olika områden på anläggningen. Klubbstugan, ridhuset, hagar och så vidare. Det finns planer på att måla, rusta upp och laga etc. Vill du hjälpa till? Har du någon annan idé om någonting du tycker bör förbättras? Kan du tänka dig att hjälpa till med det? Kontakta oss!

Årets Fixardag!

För att hålla anläggningen i gott skick har vi varje år en “fixardag”. I år blir Fixardagen den 5 juni. Vi kommer att sprida ut oss i arbetsgrupper för att följa corona-restriktioner och vi bjuder på förtäring. Vi börjar klockan 10.00 och håller på till senast 14.00. Tusen tack för att du kommer och ställer upp! 

 

Cafeterian – sugen på att baka?

Många saknar cafeterian och den kommer att öppna upp gradvis under våren, om restriktionerna tillåter. Det är väldigt viktigt då att alla som vistas där hjälps åt att hålla rent och snyggt, och framförallt hygieniskt. Det måste vara ett gemensamt ansvar. Cafeterian ska vara en trevlig plats att besöka. Till en början kommer cafeterian att vara öppen under uppstyrda former vid aktiviteter, exempelvis Påskharehoppet 10 april. Man är alltid välkommen att baka och lägga fika i frysen. Om någon kan förse cafeterian med någon godbit till Påskharehoppet i helgen vore det toppen. 

 

Nyhet – ridklubbens kalender!

Nu finns en analog kalender på anslagstavlan där alla ridskolans aktiviteter skrivs upp. Vi presenterar nu också en digital kalender som man kan se oavsett var man är, och som man kan prenumerera på om man har ett google-konto. Den kommer också att finnas lättillgänglig här på hemsidan. I denna kalender ska alla möjliga aktiviteter skrivas in - ridskolans, styrelsens, ungdomssektionens och tävlingssektionens. Kalendern uppdateras efter hand. Vi hoppas att detta ska vara ett bra sätt att samla alla aktiviteter på ett och samma ställe.

Här på hemsidan hittar du den under “Klubben > Klubbens kalender”. Just nu finns den också på förstasidan så att den är lätt att hitta!



På personalsidan

…vill vi passa på att tacka vår vaktmästare Bosse för alla år han varit vår klippa. Han har valt att gå i välförtjänt pension. Vi håller på att skapa ett samarbete med Malung-Sälens föreningar som ska ersätta hans tjänst. Vi vill också gratulera Jessica och välkomna lilla Jonna till världen.

 

Till sist

…vill vi säga att du alltid kan höra av dig till någon i styrelsen om vad som helst. Går du runt och tänker på någonting, har förslag på förbättring eller vill hjälpa till med någonting? Ridklubbens ledord är “Trivsel - Öppenhet - Vi-känsla” och vi vill alla klubbens bästa. Det uppnår vi genom god kommunikation och att vi alla hjälps åt. ❤️

  

Varma hälsningar, Styrelsen

 

Uppdaterad: 04 MAJ 2020 20:39 Skribent: Linnéa Magnér

 

Följ Ungdomssektionen på instagram





sisu

 

sponsorhuset 

Handla från kända nätbutiker genom Sponsorhuset.se
Både du och föreningen får pengar vid varje köp

 

Postadress:
Malung-Sälens RK - Ridsport
Ridhusvägen 12
78291 Malung

Kontakt:
Tel: 028013690, 028013393
Fax: 028013690
E-post: malungs.ridklubb@tel...

Se all info